Elektrische Qbuzz-bussen in Zuid-Holland draaien op dieselaggregaten

Zuid-Holland, 26 februari 2025 – De elektrische bussen van Qbuzz in Zuid-Holland worden met dieselaggregaten opgeladen in plaats van alleen via het elektriciteitsnet. Dit zet de beoogde CO₂-reductie van de overstap naar elektrisch vervoer ernstig onder druk. Dit stelde de Partij voor Teylingen vast bij een bezoek aan de laadlocatie in Katwijk.
Onderzoek naar CO₂-uitstoot
Na een tip stelde de Partij voor Teylingen tijdens een locatiebezoek vast dat de elektrische Qbuzz-bussen (mede?) met dieselaggregaten worden opgeladen. Dit probleem komt door de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet in Zuid-Holland. Netbeheerder TenneT bevestigt dat het net voor grootverbruikers vol is, waardoor nieuwe aansluitingen op een wachtlijst belanden. Een congestieonderzoek zoekt naar korte-termijnoplossingen, maar structurele netuitbreidingen zijn pas tussen 2029 en 2032 klaar.
Structurele oplossingen nodig
Elektrificatie van het openbaar vervoer is een stap naar duurzame mobiliteit, maar dieselaggregaten en hoge productie-emissies doen de milieuwinst grotendeels teniet. Investeringen in netuitbreiding, waterstof of batterijopslag zijn essentieel voor efficiënter en duurzamer laden. Daarnaast pleit de Partij voor Teylingen voor Small Modular Reactors (SMR’s) als duurzame, betrouwbare energiebron. SMR’s bieden stabiele, CO₂-arme energie en verminderen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, wat Zuid-Holland kan helpen zowel het openbaar vervoer als het bredere energiesysteem te verduurzamen.
Vervolgstappen
De Partij voor Teylingen heeft haar conclusies gedeeld met de provincie Zuid-Holland, de commissie Bereikbaarheid en Wonen, met de oproep het gebruik van dieselaggregaten snel af te bouwen. We kijken uit naar de bespreking van onze bevindingen in de aankomende commissievergadering en roepen de provincie op om met vervoerders en netbeheerders duurzame, structurele oplossingen te ontwikkelen.
Delen: